אלבומי תמונות

קישורים

צור קשר

ארכיון

אודותינו

"הקול שלנו"

"Our Voice"

About Us

Archive

Contact Us

Links

Photo Albums

משה’לה קראוס, החזן שלנו מברגן-בלזן, נפטר Belsen’s Cantor Moshe Kraus passed away

For English scroll down

משה שמעון קראוס, חזן ניצול שואה שנאלץ לשיר מול הגרמנים כדי לשרוד, נפטר בשבוע שעבר בגיל 100 בקנדה. נולד באוז’הורוד שבצ’כוסלובקיה (אוקראינה של ימינו) להוריו מאיר קראוס והניה, בתו של ר’ ישעיה’לה מקרעסטיר.

על פי ערך ויקיפדיה הוא למד כנער בישיבה בעיר מונקאץ’ ולמד חזנות אצל החזן לייב מילר. בשנת 1939 התמנה לחזן בעיר סיגט, ובשנת 1940 עבר לבודפשט לשמש בה כחזן עד השואה.

בברגן-בלזן קיבל את הכינוי “מוישלה דער זינגער” – מוישלה הזמר. הוא היה עובר בין צריפי היהודים ושר קטעי תפילה על מנת לעודד את רוחם. מפקד המחנה הנאצי שמע אותו שר ולקח אותו לצריף המפקדים. הוא צווה עליו לשיר לקצינים הנאצים שירים בגרמנית ובתמורה היה זורק לו מעט פרוסות לחם. כך ניצל משה ממוות.

עם שחרור המחנה הגיע משה קראוס לישראל. הוא התגייס לצה”ל והחל את דרכו בחיל השריון עד שהרמטכ”ל יגאל ידין שמע אותו שר “שבע ברכות” מתחת לחופה של חברו ואמר לו: “יש לי מספיק שריונרים, אנחנו צריכים חזן”. כך נהיה לחזן הצבאי הראשי הראשון וניהל אזכרות, טקסים ותפילות בכישרון גדול, בימי הקמת המדינה.

משה’לה קראוס היה החזן הקבוע בטקסים של ארגון שארית הפליטה מברגן-בלזן בישראל וגם בחו”ל. היה אהוב על כולם.

לאחר שחרורו מצה”ל עבר לאנטוורפן בבלגיה, שם כיהן כחזן הראשי של הקהילה. בהמשך עבר לדרום אפריקה, משם הגיע לבסוף לאוטווה בירת קנדה, שם התגורר עד פטירתו.

הוא חי בקנדה כ-50 שנה וריגש וחיזק אלפי יהודים בחגים ובשבתות לאורך כל הדור האחרון. משה’לה היה מספר את סיפורו כניצול שואה במשך שנים ועזר להילחם באנטישמיות ובהכחשת שואה. ביום השואה האחרון עוד השתתף בטקס הממלכתי לזכר השואה בקנדה, במעמד ראש הממשלה.

החזן הלך לעולמו בביתו לאחר מחלה קצרה. הותיר אחריו את אשתו רבקה קראוס. הם היו נשואים 72 שנים אך לא היו להם ילדים. ממש לאחרונה קיבלו מכתב ברכה מהמלך צ’ארלס השלישי.

לקראוס היה קשר עם הרשויות בגרמניה לאורך השנים. ב-15 באוגוסט 2022 שגרירות גרמניה בקנדה ברכה אותו: “יום הולדת 100 שמח לחזן משה קראוס! אנחנו חייבים לך כל כך הרבה. היה לנו הכבוד למסור לך היום באופן אישי מכתב ברכה מנשיא גרמניה שטיינמאייר. אנו מאחלים לך בריאות טובה, אושר וברכת השם”. עוד נאמר: “מתנת השירה שלך והמאמצים הבלתי נלאים שלך היו חלק עצום בהבטחת זכרון השואה שלעולם לא תישכח. על ברגן בלזן כתבת “כואב לי ללכת לשם אבל אני חייב ללכת. זה הדבר הכי חשוב, לא לשכוח את מה שקרה כדי שזה לא יקרה שוב”.

שגרירות ישראל בקנדה סייעה לקהילה בהעברת הנפטר לקבורה בישראל.

משה’לה נטמן בבית העלמין “ארץ החיים” ליד בית שמש ביום שלישי 6.6.2023.

וכי ריץ-אולבסקי, יו”ר ארגון שארית הפליטה בישראל, ההנהלה וכל החברים דואבים על פטירתו של משה’לה קראוס, החזן האהוב והמוכר שלנו, ושולחים את תנחומיהם לאלמנתו רבקה קראוס.

Cantor Moshe Kraus passed away at home on Monday, May 29 following a brief illness. He is survived by his loving wife and best friend Rivka Kraus. They were married 72 years and recently received a congratulatory letter from King Charles III.

Moshe Kraus was famous as a composer and as the leader of the elite among the world-class cantors. His own unique style was inimitable. As a survivor of the Shoah, he moved to Israel and became the first Chief Cantor of the IDF. He officiated as the Chief Cantor of the greatest synagogues in the world, starting at the age of 18 with Sighet, Marmoresh, Budapest, Bucharest, Antwerp, Johannesburg, Mexico City, and finally Ottawa, and appeared at chazanut concerts all over the world.

As a Holocaust survivor, he was a very active speaker, ensuring that the current and future generations do not forget what happened to European Jewry. He has recorded cantorial liturgy and cḥassidic tunes and also composed prayer-tunes and cḥassidic melodies. His autobiography entitled “The Life of Moshele der Zinger: How Singing Saved My Life” has gone through several printings.

Moshe’la Kraus was our regular cantor in the ceremonies of the organization of Bergen-Belsen in Israel and abroad. He was loved by all.

Moshe and Rivka Kraus spent the last 50 years in Ottawa. He was be buried 6.6.2023 in Israel.

Jochi Ritz-Olewski, the chair of Irgun She’erit Hapleta in Israel, the board and all our members mourn the passing of Moshele Kraus, our beloved and well-known cantor, and send their condolences to his widow Rivka Kraus.