אלבומי תמונות

קישורים

צור קשר

ארכיון

אודותינו

"הקול שלנו"

"Our Voice"

About Us

Archive

Contact Us

Links

Photo Albums

76 שנה לעיתון שנולד בברגן-בלזן וחוּדַש בישראל

76 שנה לעיתון שנולד בברגן-בלזן וחוּדַש בישראל

 משך כל השנים הקשות בעבודת הכפייה האינסופית במחנות אושוויץ ואחרים, חלם העיתונאי הציוני רפאל אוֹלֶבסקִי, בן 29 מעיירה קטנטנה בפולין, על השחרור ועל היום בו יספר לעולם על זוועות הנאצים.

חודש לאחר שחלף יום הולדתו ה-31 רפאל שוחרר על סף המוות במחנה הריכוז הידוע לשמצה ברגן-בלזן בגרמניה. זה היה ב-15 באפריל 1945. כבר בחודש מאי יזם רפאל אולבסקי את הוצאתו לאור של העיתון “אוּנדזֶער שְטִימֶע” (קוֹלֵנוּ) בעיר צֶלֶה שליד ברגן-בלזן. הוא גייס לרעיון הזה שניים מהניצולים: דוד רוזנטל ופול טְרֶפּמַן, שניהם עיתונאים מפולין.

כבר ב-12 ביולי 1945, בעוד הניצולים מתאוששים במחנה העקורים ברגן-בלזן,  הופיע ביידיש העיתון היהודי הראשון בגרמניה שלאחר השואה. כתוב בכתב יד ומודפס במכונת שכפול, הביא העיתון את קולה של שארית הפליטה היהודית באזור הכיבוש הבריטי בגרמניה. העיתון גרם לסערת רגשות בעולם היהודי בארה’’ב, בריטניה ואף ארץ ישראל-פלסטינה המנדטורית. כולם הריעו לתקשורת היהודית שעלתה מן האפר, ניצוץ של חידוש התרבות היהודית.

“אונדזער שטימע” הופיע בכל חודש במשך שנתיים. הוא סלל את הדרך לפרץ של עיתונות יהודית שהתבססה במשך 5 השנים הבאות. רפאל אולבסקי הפך לאחד מהמנהיגים הבולטים של שארית הפליטה בברגן-בלזן, וניהל את מחלקת התרבות וההיסטוריה של הוועד היהודי המרכזי. בבלזן שלאחר השחרור הוא נשא לאשה את רחל זֶלמַנוֹבִיץ’, שניגנה בתזמורת הנשים של אושוויץ.  בתם, יוכי, נולדה במחנה העקורים. בנם אריה נולד כבר בישראל. אחרי עליית המשפחה הצעירה ארצה, היה רפאל אולבסקי ליושב הראש המיתולוגי של ארגון שארית הפליטה ברגן-בלזן בישראל עד למותו בשנת 1981. גם כיום הארגון הזה הוא הגדול והפעיל ביותר מסוגו בישראל ובעולם.

בספטמבר 2010 הופיע מחדש כתב העת “הקול שלנו” (אונדזער שטימע) והפעם בעברית ובאנגלית, והוא מופץ פעמיים בשנה בישראל ובעולם. העיתון משמש לפרסום עדויות וסיפורי הניצולים, למעקב אחר הפעילויות באתר הזיכרון בגרמניה, דיווחים על גילויי אנטישמיות,  לסקירת הפעילות הענפה של הארגון, כולל המאבק נגד מכירות של פריטי שואה ולבמה מבוקשת עבור מאמרים בין לאומיים.

למעשה, זה העיתון היחיד שהופיע לאחר השואה בגרמניה וחודש בישראל.