אלבומי תמונות

קישורים

צור קשר

ארכיון

אודותינו

"הקול שלנו"

"Our Voice"

About Us

Archive

Contact Us

Links

Photo Albums

גרמניה חוקרת קשישה בת 93 בחשד ששירתה במחנה הריכוז ברגן-בלזן

הצעידה נשים למותן: שומרת SS בחקירה

גרמניה חוקרת קשישה בת 93 בחשד ששירתה במחנות הריכוז ברגן-בלזן וגרוס-רוזן והובילה אסירות בצעדת מוות. "עבדתי במטבח", היא טוענת. סרט דוקומנטרי שתיעד ניצול שואה מחפש אחריה עלה לאקרנים ב-2014

AP, ynet   פורסם:  02.02.15 , 13:01

התביעה בגרמניה חוקרת קשישה בת 93 בחשד ששירתה כשומרת SS במשטר הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה  והייתה מעורבת בהובלת אסירות לצעדת המוות שבה נספו 1,400 נשים. 

דובר התביעה בהמבורג, קרסטן ריני, אמר כי משרדו החל בחקירת הילדה מיצ'ניה בשבוע שעבר לאחר שתלונה הוגשה נגדה על ידי אזרח פרטי, במסגרת החוק הגרמני. ניצול שואה המתגורר באירלנד ערך מסע חיפושים אחר מיצ'ניה, שהייתה שומרת במחנה ברגן-בלזן שבו שהה כשהיה ילד, מסע שהפך לסרט דוקומנטרי.

היא חשודה כי שירתה כשומרת במחנות הריכוז ברגן-בלזן וגרוס-רוזן והייתה חלק מפינוי המחנה האחרון זמן קצר לפני שהסתיימה המלחמה. על פי החשד היא אילצה אסירים לצעוד למחנה העבודה גובן הסמוך. בראיון לעיתון הגרמני "די וולט" שפורסם אתמול, טענה מיצ'ניה כי לא הייתה מעורבת בזוועות שביצעו הנאצים, אלא רק "עבדה במטבח".

מסתירה את עברה הנאצי

אלא שסיפורו של ניצול שואה מאירלנד עשוי להוכיח אחרת. טומי רייכנטל, ניצול שואה המתגורר באירלנד יצא למסע בן שנתיים אחר מיצ'ניה, שידועה גם בשם הילדה לישוויץ. מסעו תועד בסרט הדוקומנטרי "קרוב לרשע" שעלה לאקרנים בשנה שעברה.

רייכנטל, שנולד בסלובקיה, היה בן 9 כששהה במחנה הריכוז ברגן בלזן באותה תקופה שבה שירתה שם מיצ'ניה כשומרת. אחרי המלחמה הוא הגיע לאירלנד והקים בית בדבלין. כיום, משיצא לפנסיה, הוא מעביר הרצאות לילדים ולמבוגרים על חוויותיו במחנות, בהן הוא מספר על מה שלמד מהשהות האיומה בהם.

לפני כשנתיים בעקבות ראיון שלו לתחנת רדיו מקומית, יצרה עמו קשר אישה שטענה כי חברתה הקשישה הייתה שומרת SS בברגן-בלזן. רייכנטל יצא להמבורג כדי לחפש אותה.

מיצ'ניה הורשעה בפשעים נגד האנושות במסגרת משפט שנערך ב-1945 ל-31 חיילי המשטר הנאצי. 11 מהם הוצאו להורג אך מיצ'ניה נשלחה לשנת מאסר אחת ושוחררה בנובמבר 1946.

במאי הסרט גרי גרג סיפר לפני שנה לעיתון האירי, "הארלד", כי "הילדה הצעירה הייתה גאה ללבוש את מדי ה-SS. היא מילאה הוראות, החזיקה את טומי ואלפים אחרים בשבי בברגן-בלזן ו'שמרה' בברוטליות על האסירים המורעבים".

"במסענו למדו כי הרבה על הילדה. למדנו שהיא עמדה למשפט בספטמבר 1945. בית משפט צבאי בריטי שמע עדויות של אסירים שטענו כי ראו את הילדה תוקפת באופן תדיר אסירים ובמקרה אחד אף הכתה למוות שני גברים שגנבו אוכל".

למרות פשעיה, רצה רייכנטל לפגוש במיצ'ניה. "אולם למפגש שתוכנן בהמבורג הילדה לא הגיעה. לטומי נאמר כי היא הייתה חולה מדי. אך גילינו שזה לא נכון. מדובר באישה שמכחישה את עברה ואת פשעיה משכניה וככל הנראה גם ממשפחתה".

בפברואר 2013 הוזמן לברלין רייכנטל וקיבל את עיטור מסדר הכבוד של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה.