אלבומי תמונות

קישורים

צור קשר

ארכיון

אודותינו

"הקול שלנו"

"Our Voice"

About Us

Archive

Contact Us

Links

Photo Albums

הסרט של אלפרד היצ’קוק על בלזן שודר בישראל ובעולם ב-27 בינואר

חברים יקרים, אתם הייתם שם!

הסרט "ירד הלילה", קופרודוקציה בריטית-ישראלית המבוססת על סרט של אלפרד היצ'קוק וסידני ברנשטיין, שנגנז מטעמים פוליטיים לפני 70 שנה, שודר בערוץ 2 (קשת) ובערוץ 8 וכן בעוד 20 מדינות ברחבי העולם ב-27 בינואר – יום השואה הבין-לאומי.

הסרט עוקב אחר סרט שערך אלפרד היצ'קוק עם הקולנוען סידני ברנשטיין, בשנת 1945, עם תום מלחמת העולם השנייה, אז תיעד הצבא הבריטי את המראות במחנה הריכוז ברגן־בלזן. התמונות הקשות שימשו עדות מזעזעת לזוועות הנאצים והעלו חשש שפרסומם יפגע בשיקום גרמניה, חשש שהביא לגניזת החומרים למשך שנים רבות.

סידני ברנשטיין היה ראש מחלקת הסרטים במשרד ההסברה הבריטי והופקד בסוף חורף 1945, זמן מה לפני סוף מלחמת העולם השנייה באירופה, על סרטון תעמולה קצר שיתבסס על החומרים שצילמו חיילים-צלמים בגרמניה. החומרים שהגיעו לידיו היו כל כך קשים עד שהחליט להפוך את הסרטון לסרט באורך מלא. הוא נסע בעצמו לפקח על הצילומים מברגן־בלזן והשיג גם חומרים ממחנה הריכוז דכאו. כדי שלא יואשם בעריכה מגמתית, שילב בסרטו צילומים ממושכים ללא חיתוך של המראות, שכללו את קברי האחים ההמוניים – ערימות גופות מושלכות בצדי הדרך בחוסר אכפתיות. בין היתר נראים בצילומים הממושכים גם גרמנים מהעיירות הסמוכות מבקרים במקום.

היצ'קוק התבקש לערוך חומרים שצילמה יחידת ההסרטה הבריטית על שחרור מחנה הריכוז ברגן־בלזן ב-1945, אך התוצאה שנועדה ליידע את תושבי גרמניה על הזוועות שביצעו הנאצים בשמם – נגנזה. רק ב-1984 הוצגו החומרים בפסטיבל הקולנוע בברלין, בגירסה לא סופית, ללא הגלגל השישי, בשל בעיות איכות. כך, בגירסה החלקית, גם שודר הסרט בערוץ הציבורי האמריקאי PBS שנה לאחר מכן. לפני שנה שידרו את הסרט, ששמו היה "זיכרון המחנות", בפורמט שהיצ'קוק אישר אותו בתחילה. הבמאי הנודע כה הזדעזע מהמראות שצולמו במחנה, עד שהוא לא הגיע לאולפני פיינווד במשך שבוע אחרי שצפה בהם. 
40 שנה חלפו עד פרסום החומרים ועשרים שנים נוספות עד שנוצר "ירד הלילה", שיוקרן בערוצים הישראלים ובעולם (בין היתר ב־HBO האמריקאי וערוץ 4 הבריטי), גם לציון מלאת 70 שנה לשחרור אירופה. 
את הסרט הפיקו סאלי אנג'ל, ברט ראטנר, וכן המפיקות השותפות פיליפה קוברסקי וסינה בירגה־סורנסון. את התסריט כתבה לינט סינגר; ערך את הסרט אריק להב־ליבוביץ'. את הקריינות בעברית תגיש רונה קינן.