אלבומי תמונות

קישורים

צור קשר

ארכיון

אודותינו

"הקול שלנו"

"Our Voice"

About Us

Archive

Contact Us

Links

Photo Albums

הספר “שערי הדמעות” בגרמנית יצא לאור בגרמניה

ספר חדש:  שערי הדמעות לא ננעלו

front cover

בגרמניה הופיע בימים אלה תרגום לגרמנית של הספר "הדמעה" מאת רפאל אולבסקי ז"ל. הספר בגירסה הגרמנית נקרא "שערי הדמעות" על פי הציטוט: "אמר רבי אלעזר: מיום שנחרב בית המקדש ננעלו שערי תפילה… ואף על פי ששערי תפילה ננעלו שערי דמעות לא ננעלו".

הספר, בתרגומה של אנטיה נאויוקס ובעריכת פרופ' ארהרד רוי ויהן מאוניברסיטת קונסטנץ, מציג את החיים היומיומיים לפני השואה בעיירה קטנה בפולין, על חסידיה ופעילי הציונות שלה, מנהגיה ודמויותיה.

450 יהודים חיו בעיירה הקטנה אוֹשֶנצִ'ין בפולין בטרם נשלחו למחנות עבודת כפייה ולמחנות השמדה. "כיום, די היה במטוס ג'מבו אחד להציל את כולם" – אומרים יוכי ריץ ואריה אולבסקי, ילדיו של הסופר. רק 15 יהודים ניצלו מכל הקהילה. כל זכר ליהודי העיירה נמחק. בית העלמין חולל, מצבותיו שימשו לריצוף מדרכות, בית הכנסת הפך לבית מסחר, ובתי היהודים נגזלו בידי השכנים הפולנים.

רפאל אולבסקי היה דמות ססגונית: בן למשפחת רבנים, אשר הפך לציוני נלהב. היה עיתונאי בעיתון המחוזי ביידיש, ופעיל בחוגי ספרות ותיאטרון. גויס לצבא הפולני, ושרת כפרש וצלף ביחידת עילית של הצבא הפולני. נפצע ונישבה בקרבות ספטמבר 1939, אולם ברח מייד מהשבי תוך סכנת חיים. הצטרף למשפחתו בגטו בעיירה, גורש למחנות עבודת כפייה שונים, עד שהגיע לאושוויץ, שם קועקע על זרועו מספר שנטל ממנו את זהותו. לאחר תלאות רבות באושוויץ, שבהן היה מועמד להישלח לתא הגזים ולשרפות, הוצא למצעד המוות הידוע בינואר 1945. בסיומו הגיע למחנה ברגן-בלזן הידוע לשמצה, ושוחרר בידי הצבא הבריטי באפריל 1945. היה היו"ר הראשון של הקהילה היהודית בצֶלֶה, לצד אחיו, הרב ישראל-משה אולבסקי, הרב מצֶלֶה. היה פעיל מרכזי בוועד היהודי המרכזי במחנה העקורים ברגן-בלזן – המחנה הגדול ביותר באירופה שלאחר השואה. היה היוזם של העיתון הראשון ביידיש בגרמניה לאחר השואה "אונדזער שטימע" [“קולנו”] ואחד מעורכיו. נישא לרחל זלמנוביץ', שניגנה בתזמורת הנשים של אלמה רוזֶה באושוויץ, ושוחררה אף היא בבלזן. בתם, יוכי, נולדה במחנה העקורים. עלה ארצה ב-1949 וכאן נולד בנו אריה. היה יו"ר ארגון שארית הפליטה ברגן-בלזן בישראל – הארגון הגדול ביותר של ניצולי שואה בישראל בשנותיה הראשונות. פעל רבות להנצחת השואה בישראל ובעולם, והיה דמות-אב לניצולים רבים ובני משפחותיהם. כתב אוטוביוגרפיה מדוייקת להפליא בפרטיה אודות העיירה היהודית, העשירה בתכניה; בתלאות במחנות השונים, ושיקום החיים לאחר השואה.

עמותת הידידות היהודית-נוצרית ב-צֶלֶה בגרמניה, עם איגוד הקהילות היהודיות בצפון גרמניה ועם עמותת אתרי ההנצחה בנידרזאקסן בגרמניה ואתר הזיכרון ברגן-בלזן ראו כבוד וזכות להוציא לאור את סיפורו. הספר זוכה לביקוש לצרכי מחקר ומידע, ונמכר ב"אמזון"-גרמניה.